Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymas nustato apie pažeidimus įstaigose pranešusių asmenų teises ir pareigas, jų teisinės apsaugos pagrindus ir formas, taip pat šių asmenų apsaugos, skatinimo ir pagalbos jiems priemones, siekiant sudaryti tinkamas galimybes pranešti apie teisės pažeidimus, keliančius grėsmę viešajam interesui arba jį pažeidžiančius, užtikrinti tokių pažeidimų prevenciją, atskleidimą ir pažeidimus padariusių asmenų patraukimą atsakomybėn.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymu informacija apie pažeidimus teikiama dėl: 

  • pavojaus visuomenės saugumui ar sveikatai, asmens gyvybei ar sveikatai;
  • pavojaus aplinkai;
  • kliudymo arba neteisėto poveikio teisėsaugos institucijų atliekamiems tyrimams ar teismams vykdant teisingumą;
  • neteisėtos veiklos finansavimo;
  • neteisėto ar neskaidraus viešųjų lėšų ar turto naudojimo;
  • neteisėtu būdu įgyto turto;
  • padaryto pažeidimo padarinių slėpimo, trukdymo nustatyti padarinių mastą;
  • kitų pažeidimų (detaliau žr. Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatyme).

Informacija apie pažeidimus teikiama siekiant apsaugoti viešąjį interesą. Informacijos pateikimas siekiant apginti išskirtinai asmeninius interesus nelaikomas pranešimu.

Telecentre veikiančiu vidiniu informacijos apie pažeidimus teikimo kanalu informaciją turi teisę pateikti asmuo, apie kurį sužinojo iš savo turimų ar turėtų darbo ar sutartinių (konsultavimo, rangos, subrangos, stažuotės, praktikos, savanoriškos veiklos ir pan.) santykių su Telecentru arba įdarbinimo ar kitų ikisutartinių santykių metu, taip pat informaciją apie pažeidimą pateikiantis savarankiškai dirbančio asmens statusą turintis asmuo, akcininkas ar asmuo, priklausantis administraciniam, valdymo ar priežiūros organui (įskaitant vykdomųjų galių neturinčius narius, taip pat savanorius ir apmokamus ar neapmokamus stažuotojus), arba bet kuris fizinis asmuo, dirbantis prižiūrint ir vadovaujant rangovams, subrangovams ir (ar) tiekėjams.

Telecentre yra patvirtintas informacijos pagal Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymą teikimo tvarkos aprašas, kuris nustato vidiniu informacijos apie pažeidimus teikimo kanalu gautų pranešimų priėmimo, juose pateiktos informacijos apie pažeidimą nagrinėjimo ir sprendimų priėmimo tvarką. Su šiuo aprašu galite susipažinti čia.

Informuojame, kad Jums pateikus pranešimą apie galimą pažeidimą per vidinį informacijos apie pažeidimus Telecentro teikimo kanalą, Jūsų asmens duomenis Telecentras tvarkys informacijos apie galimą pažeidimą administravimo ir vertinimo tikslu.

Teisinis pagrindas asmens duomenų tvarkymui Asmens duomenų kategorijos Asmens duomenų saugojimo laikotarpis Ar asmens duomenų pateikimas yra privalomas

Teisinė prievolė

(BDAR 6 str. 1 d. c p.), kuri nustatyta LR pranešėjų apsaugos įstatymo 4 str. 1 d. 1 p., 8 ir 9 d. ir 16 str.

 

Duomenų subjektai: Pranešėjai ir pranešime nurodyti liudininkai Vardas, pavardė ir (taikoma tik pranešėjams) asmens kodas arba gimimo data, jei asmuo neturi asmens kodo, darbovietė (su Telecentru siejantys ar sieję darbo ar sutartiniai santykiai, kt.) ir pareigos, tel. numeris, asmeninio elektroninio pašto adresas arba gyvenamosios vietos adresas, informacijos pateikimo Telecentrui faktas, data, laikas (kai taikoma), pranešimo turinys (ir jame ar jo prieduose esantys pranešėjo asmens duomenys), ir, kai taikoma, atsakymo į pranešimą faktas, data, laikas  (kai taikoma), kita su pranešimu susijusi asmeninė informacija.

Liudininkams, be identifikacinių ir kontaktinių duomenų: darbovietė ir pareigos, pranešimo dėl kurio gali paliudyti pateikimo faktas ir turinys, susirašinėjimas (kai iš jo galima identifikuoti fizinį asmenį)

Asmens duomenys bus saugomi pateikto pranešimo nagrinėjimo metu, o jį išnagrinėjus – LR archyvų įstatymo ir vyriausiojo archyvaro nustatyta tvarka, priklausomai nuo konkretaus atvejo, tačiau ne trumpiau kaip penkerius metus nuo paskutinio priimto sprendimo nagrinėjant informaciją apie pažeidimą. Informacijos apie pažeidimus saugojimo Telecentro nustatytas terminas gali būti pratęstas motyvuotu kompetentingos institucijos nurodymu. Taip. Tai iš teisės aktų kylantis reikalavimas. Jei nepateiksite duomenų, mes negalėsime nagrinėti Jūsų pranešimo

 

Asmens duomenys gali būti teikiami šiems asmenims:

– Lietuvos Respublikos generalinei prokuratūrai (pranešėjui pageidaujant įgyti pranešėjo statusą arba yra Lietuvos Respublikos pranešėjų įstatymo 3 straipsnyje nustatytų pažeidimo požymių susijusių su viešu interesu);

– kompetentingoms institucijoms (kai iš informacijos galima pagrįstai įtarti, kad yra rengiama, daroma ar padaryta nusikalstama veika, administracinis ar kitas teisės pažeidimas).

Daugiau informacijos apie Jūsų asmens duomenų tvarkymą (duomenų valdytoją, duomenų šaltinius, duomenų subjekto teises ir kt.) skaitykite Telecentro Privatumo politikoje. Prašome susipažinti su Privatumo politika ir informacija apie jūsų asmens duomenų tvarkymą prieš teikiant pranešimą.

Asmuo, teikiantis informaciją apie pažeidimą Telecentre, ją gali pateikti vienu iš šių būdų: 

1. Per vidinį informacijos apie pažeidimus teikimo kanalą:

  • Elektroninio pašto adresu [email protected] pateikus užpildytą formą arba laisvos formos pranešimu, nurodant kas, kada, kokiu būdu ir kokį pažeidimą rengiasi daryti, daro ar padarė ir pan., sužinojimo apie pažeidimą datą ir aplinkybes, savo vardą, pavardę, asmens kodą ar gim. datą, darbovietę, kontaktinius duomenis (elektroninio pašto adresą ir kitus duomenis ryšiui palaikyti) bei nurodant, kad ši informacija teikiama vadovaujantis Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymu.
  • Kreipiantis tiesiogiai į už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą Telecentre atsakingą prevencijos ir rizikų valdymo ekspertei Mažvydei Kemerzūnei, tel.: +370 683 93074, el. p. [email protected].

2. Lietuvos Respublikos prokuratūrai tiesiogiai, kai yra bent viena iš šių aplinkybių:

  • pažeidimas turi esminę reikšmę viešajam interesui;
  • būtina kuo skubiau užkirsti kelią pažeidimui ar jį nutraukti, nes gali atsirasti didelė žala;
  • vadovaujantys ar kompetentingo subjekto funkcijas vykdantys, su Telecentru darbo ar sutartiniais santykiais siejami asmenys, patys galbūt daro ar yra padarę pažeidimus;
  • informacija apie pažeidimą buvo pateikta per vidinį informacijos apie pažeidimus teikimo kanalą, tačiau atsakymas nebuvo gautas arba nebuvo imtasi veiksmų reaguojant į pateiktą informaciją, arba priemonės, kurių buvo imtasi, buvo neveiksmingos;
  • yra pagrindas manyti, kad, pateikus informaciją apie pažeidimą vidiniu informacijos apie pažeidimus teikimo kanalu, pranešėjo anonimiškumas ar asmens konfidencialumas gali būti neužtikrintas arba bus siekiama pažeidimą, apie kurį pranešta, nuslėpti;
  • asmuo negali pasinaudoti vidiniu informacijos apie pažeidimus teikimo kanalu, nes jo su Telecentru nebesieja darbo ar kiti teisiniai santykiai.

3. Viešai:

Viešai informacija apie pažeidimą gali būti teikiama, siekiant pranešti apie gresiantį pavojų žmonių gyvybei, visuomenės sveikatai ar aplinkai, kai siekiant užkirsti kelią tokiai grėsmei būtina imtis skubių veiksmų ir dėl laiko stokos nėra galimybių apie pažeidimą pranešti kitais būdais arba kitais būdais pranešus apie pažeidimą nebuvo laiku imtasi reikiamų veiksmų. Viešai informaciją apie pažeidimą pateikęs asmuo, siekdamas gauti Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatyme nustatytas pranešėjams taikomas garantijas, su prašymu turi kreiptis į Lietuvos Respublikos prokuratūrą.

Asmens, pateikusio informaciją apie pažeidimą, teisinės gynybos priemonės, kuriomis saugoma nuo neigiamo poveikio priemonių, kaip nurodyta Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymo 11 straipsnio 3, 5 dalyse: 

  • Kai neigiamas poveikis daromas asmeniui, pateikusiam informaciją apie pažeidimą per vidinį informacijos apie pažeidimus teikimo kanalą, jis pateikia pranešimą Lietuvos Respublikos prokuratūrai, kuri sprendžia klausimą dėl asmens pripažinimo pranešėju;
  • Informaciją apie pažeidimą pateikęs asmuo, pranešėjas ir Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje nurodyti asmenys (pranešėjo šeimos nariams, giminaičiams, kolegos) dėl patiriamų neigiamo poveikio priemonių nulemtų padarinių gali kreiptis į teismą.

Asmens, teikiančio informaciją apie pažeidimus, teises ir garantijos bei atsakomybės už informacijos atskleidimą netaikymas, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje: 

  • Asmenims, pranešusiems apie korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas, gali būti taikomos pagalbos, apsaugos ir skatinimo priemonės Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatyme nustatyta tvarka.
  • Kai informaciją apie pažeidimą pateikiantis asmuo Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatyme nustatyta tvarka pateikia informaciją, susijusią su komercine (gamybine) paslaptimi, profesine paslaptimi, banko paslaptimi, įstaigos konfidencialia informacija ar informacija apie privatų asmens gyvenimą, šis informacijos pateikimas nelaikomas komercinės (gamybinės) paslapties, banko paslapties, konfidencialios informacijos ar informacijos apie privatų asmens gyvenimą atskleidimu, išskyrus Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymo 4 straipsnio 10 dalyje nurodytą išimtį dėl viešai informacijos apie pažeidimą teikimo, taip pat atvejus, kai profesinę paslaptį sudarančios informacijos pateikimas kompetentingai institucijai prieštarautų atskiras profesines veiklas reglamentuojantiems įstatymams ir Europos Sąjungos teisei.
  • Informaciją apie pažeidimą pateikusiam asmeniui dėl informacijos pateikimo neatsiranda jokia sutartinė ar deliktinė atsakomybė, taip pat atsakomybė dėl garbės ir orumo įžeidimo, dėl šmeižto, jeigu, Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymo nustatyta tvarka teikdamas informaciją apie pažeidimą, jis pagrįstai manė, kad teikia teisingą informaciją.
  • Informaciją apie pažeidimą pateikiantis asmuo už žalą, atsiradusią dėl informacijos pateikimo, atsako tik tokiu atveju, kai įrodoma, kad asmuo negalėjo pagrįstai manyti, kad jo teikiama informacija apie pažeidimą yra teisinga.
  • Jeigu informaciją apie pažeidimą pateikiantis asmuo informaciją pateikė anonimiškai, Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymo 8 straipsnyje nustatytos apsaugos, skatinimo ir pagalbos priemonės taikomos tais atvejais, kai jo tapatybė buvo atskleista ir būtina jį apsaugoti nuo neigiamo poveikio.
  • Žinomai melagingos informacijos, taip pat valstybės, tarnybos ar profesinę paslaptį sudarančios informacijos apie pažeidimą pateikimas nesuteikia informaciją apie pažeidimą pateikusiam asmeniui garantijų pagal Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymą. Žinomai melagingą informaciją pateikęs arba valstybės, tarnybos ar profesinę paslaptį atskleidęs asmuo atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

Asmeniui, pateikusiam informaciją apie pažeidimą, užtikrinamas konfidencialumas nepaisant gautos informacijos apie pažeidimą tyrimo rezultatų.

Konfidencialumas gali būti neužtikrinamas, kai:

  • to raštu prašo asmuo, pateikiantis arba pateikęs informaciją apie pažeidimą;
  • asmens pateikta informacija yra žinomai melaginga.

Kompetentingo subjekto funkcijas vykdo už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą Telecentre atsakinga prevencijos ir rizikų valdymo ekspertė Mažvydė Kemerzūnė, kuri administruoja vidinį informacijos apie pažeidimus teikimo kanalą, nagrinėja juo gautą informaciją apie pažeidimus, teikia konfidencialias konsultacijas asmenims, svarstantiems teikti ir pateikusiems informaciją apie pažeidimą.

Konfidencialios konsultacijos teikiamos:

Statistiniai vidinio informacijos apie pažeidimus teikimo kanalo duomenys:

  • Nuo vidinio kanalo įdiegimo Telecentre, pranešimų apie pažeidimus per jį nebuvo gauta.